Bezpieczeństwo w sieci

Dodano: 16 maja 2022 / Autor: Bank Spółdzielczy w Pułtusku

W ramach kampanii edukacyjnej „Bezpieczeństwo w sieci” chcemy przybliżyć Wam metody wykorzystywane przez oszustów. Pierwszą z nich jest phishing.

Phishing – co to jest? 

To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić klienta do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie klient ma przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.

Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.

Jeśli dojdzie do oszustwa...
Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się z Bankiem lub zablokuj dostęp do bankowości internetowej.
Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?
  • niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki,
  • bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można zdobyć,
  • podejrzanych logowań na koncie,
  • problemów z kontem lub płatnością,
  • niekompletnych danych, które należy potwierdzić,
  • niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić.
Jak przebiega takie oszustwo?

Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy. Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze. Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku. Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.
Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane. Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie? 
Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.

Jak się chronić?

Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie.